Spodnje besedilo je bilo pripravljeno kot izhodišče k eni od tem pogovora na Pravokotni mizi društva s kandidatkami in kandidati za župana, ki je bila 25. septembra 2014 v nedokončanem atriju Knjižnice Mirana Jarca.
----------
Leta 1990 je bila zgrajena novomeška avtobusna postaja. Izpod idiličnih kostanjev na Novem trgu se je preselila na nov objekt ob športnem parku, ob bolnišničnem kompleksu, ob največjem novomeškem naselju Drska-Brod in tudi ob železniško postajo Kandija. Leto kasneje je bil odprt tudi Šmihelski most, ki je olajšal dostop do postaje.
Avtobusna postaja je bila zgrajena na podlagi izbrane arhitekturne rešitve na vabljenem natečaju. Na natečaju je zmagal biro Marka Mušiča. Izvedena rešitev se sicer od prvonagrajene vendarle precej razlikuje.
Že od začetka postaja buri duhove. Iz različnih razlogov - zaradi podobe, zaradi slabe kvalitetne gradnje, zaradi nedograjenosti, zaradi nevzdrževanosti, zaradi avtorskih pravic in nenazadnje zaradi občutka nevarnosti pred kriminalom, ki ga dobijo številni potniki, posebej mladi.
V zvezi z avtobusno postajo obstaja več izzivov, posebej morda dva - 1. kako končno zaključiti podobo postaje ob Topliški cesti, kjer že debeli dve desetletji za plankami zeva gradbena jama; 2. kako avtobusno postajo povezati z železniško postajo in tu ustvariti spodoben mestni/regionalni javni potniški terminal.
Če na drugo vprašanje že od načrtovanja postaje dalje nihče več ne išče odgovora, pa so bila vsaj glede dokončanja same postaje pred kakim desetletjem vendarle vlagani napori, da bi podobo postaje zaključili tudi z ureditvijo komercialnega dela. Investitor, ki je to želel izvesti, je bilo novomeško podjetje Real - ki je zgradilo tudi poslovni kompleks Portoval na drugi strani ceste. Zapletlo pa se je z avtorskimi pravicami, saj je arhitekt Marko Mušič sodil, da mu pripada pravica do projektiranja tudi druge faze objekta. Spor se je reševal kar nekaj let, ko pa je bilo na sodišču odločeno v prid investitorju, pa je ta že reševal sebe oziroma se znašel v stečaju.
Obiskovalci mesta, tako tisti, ki dnevno z avtobusi prihajajo v novomeške šole in na delovna mesta, kakor tudi morebitni turisti, se ob prihodu v mestu soočijo z resnično obupno podobo postaje, ki pa resnici na ljubo najbrž vendarle ni povsem pravilen pokazatelj stanja celotnega mesta. Pa vendar ne lastniki ne občina ne izvajalec mestnega prometa, ki ima tu tudi vozlišče, niso vložili kakih posebnih naporov, da bi se stanje izboljšalo.
Ob vsem tem pa je postaja v zadnjih letih postala še leglo manjšega in večjega krimnala.
Javni promet v sodobnih mestih pomeni hrbtenico prometa, terminali javnega prometa so ena od žarišč mestnega življenja in neredko arhitekturni sladkorčki, ki privabljajo ne le potnike, ampak tudi gledalce. V Novem mestu je seveda drugače. Že vrsto let. Zgolj doslej ali pa tudi še naslednja 4 leta?
Tomaž Levičar
Zanimive povezave:
- podobe avtobusne postaje
- vrhovno sodišče o sporu mušič-real
- atelje marko mušič
- real novo mesto
- arriva
- z busom v mesto
- članki:
http://www.park.si/2006/11/packa-ob-avtobusni-na-sodiscu-marko-music-dobil-bitko-vojne-se-ne/
http://www.radiokrka.com/poglej_clanek.asp?ID_clanka=178609
http://www.lokalno.si/2008/01/29/43245/aktualno/avtobusna_postaja_nm_dogovor_z_arhitektom_v_dveh_tednih/
http://www.lokalno.si/2008/06/13/45916/aktualno/avtobusna_postaja_nm_z_novim_lastnikom/
Ni komentarjev:
Objavite komentar